Dnevna štampa Marketing Redakcija Kontakt
Milo se povlači, DPS prevario birače * Radonjića ne zanima kupovina glasova * Radovana Aleksića prijavio bivši kolega * Marija traže zbog ubistva * Milo se povlači, DPS prevario birače * Tupilo od nekuženja * Nacionalne manjine i njihova prava
ISSN 1800-6299
  Izdanje: 26-10-2016

Porudzbenica
Rubrike
Pogledajte

Strip Dana

Strip

Riječ Dana
RANKO KRIVOKAPIĆ, PREDSJEDNIK SDP-a :
Izborni rezultati ne daju pravu sliku političkog raspoloženja jer je stvorena atmosfera straha i ogromna uznemirenost, čime je izvršen značajan uticaj na volju građana i njihovo slobodno izjašnjavanje.

Vic Dana :)

Išao lovac šumom i uhvati zlatnog kuvara.
Veli kuvar lovcu:
- Pusti me, molim te, ispuniću ti tri paprike!


- Ove ljekove ćete piti do kraja života.
- Ali, doktore, rok trajanja im je još dva mjeseca!
- Tako je!







Arhiva
Dan:
Mjesec:
God:

Razno
Uclani se

Hronika - datum: 2016-10-25 DRŽAVNE INSTITUCIJE POTROŠILE OGROMNA SREDSTVA ZA OSTALE NAKNADE
Sa ranije sjednice Vlade Mimo zarada isplatili još 9,4 miliona Među institucijama koje su imale najveće izdatke po osnovu ovog netransparentnog vida potrošnje su Ministarstvo odbrane i institucije pod nadležnošću tog resora sa utroškom od preko 1,5 miliona, dok su organizacione jedinice Generalnog sekretarijata Vlade potrošile oko 1,1 milion
Dan - novi portal
Dr­žav­ne in­sti­tu­ci­je su pro­šle go­di­ne po­tro­ši­le 9.402.234 eura, na ime „osta­lih na­dok­na­da”, u ko­je spa­da­ju nov­ča­na da­va­nja mi­mo pla­te, is­pla­te za rad u ko­mi­si­ja­ma i rad­nim ti­je­li­ma, kao i na­gra­de.
Me­đu in­sti­tu­ci­ja­ma ko­je su ima­le naj­ve­će iz­dat­ke po osno­vu ovog vi­da po­tro­šnje su Mi­ni­star­stvo od­bra­ne i in­sti­tu­ci­je pod nad­le­žno­šću tog re­so­ra sa utro­škom od pre­ko 1,5 mi­li­o­na, dok su or­ga­ni­za­ci­o­ne je­di­ni­ce Ge­ne­ral­nog se­kre­ta­ri­ja­ta Vla­de u ove svr­he is­pla­ti­le oko 1,1 mi­li­on.
Mi­ni­star­stvo fi­nan­si­ja i in­sti­tu­ci­je pod nje­go­vom in­ge­ren­ci­jom po­tro­ši­lo je na ime „osta­lih na­dok­na­da” oko 800.000 eura, re­sor unu­tra­šnjih po­slo­va 700.000, a kul­tu­re i sa­o­bra­ća­ja pre­ko 600.000. Re­sor vanj­skih po­slo­va i evrop­skih in­te­gra­ci­ja imao je po na­ve­de­nom osno­vu iz­da­tak od oko 200.000, kao i Mi­ni­star­stvo ra­da i so­ci­jal­nog sta­ra­nja, a pro­svje­te pre­ko po­la mi­li­o­na.
Na osta­le na­dok­na­de, Cr­no­gor­ska aka­de­mi­ja na­u­ka i umjet­no­sti (CA­NU) da­la je 483.000 eura, Fond za zdrav­stve­no osi­gu­ra­nje 299.000, a Skup­šti­na oko 185.000 eura. In­sti­tu­ci­je sud­stva na ime osta­lih na­kna­da po­tro­ši­le su oko 660.000 eura, a tu­ži­la­štva oko 250.000.
Eko­nom­ski ana­li­ti­čar Si­ni­ša Le­kić ka­že za „Dan” da su „osta­le na­kna­de” sa­mo jed­na od stav­ki u bu­dže­tu ko­jom se mo­gu po­kri­va­ti raz­ne oba­ve­ze bez de­talj­nih obra­zlo­že­nja. On sma­tra da pi­ta­nja na­kna­da tre­ba de­fi­ni­sa­ti ured­ba­ma i dru­gim ak­ti­ma u ko­ji­ma je pre­ci­zno i na tran­spa­ren­tan na­čin dat uvid u nji­ho­vo tro­še­nje.
– Sva­ka na­kna­da ni­je i auto­mat­ski zlo­u­po­tre­ba, ali je po­treb­no vi­še tran­spa­rent­no­sti. Mno­ge na­kna­de su do­dje­lji­va­ne funk­ci­o­ne­ri­ma ko­ji na to ni­je­su ima­li pra­vo. Sje­ti­mo se uče­šća u ra­znim od­bo­ri­ma di­rek­to­ra ko­ji su pla­ća­ni pu­tem na­kna­da i če­sto bi­le sred­stvo da se na­gra­de po­dob­ni i po­slu­šni – oci­je­nio je Le­kić.
Is­ti­če da u za­vr­šnom ra­ču­nu tre­ba da sto­je pra­vi iz­no­si utro­še­nog i obra­zlo­že­nje ko ih je pri­mio i po kom osno­vu, jer tu če­sto ima­mo ši­ro­ko tu­ma­če­nje poj­ma na­kna­de.
– Če­šća i de­talj­na kon­tro­la, po­seb­no Dr­žav­ne re­vi­zor­ske in­sti­tu­ci­je, neo­p­hod­na je i nji­ho­vi za­pi­sni­ci bi tre­ba­lo da bu­du im­pe­ra­tiv­ni i ta­ko će se su­zbi­ti ova po­ja­va. Oprav­da­nje da ima­mo ma­lo kon­tro­lo­ra i da se mi­šlje­nja DRI da­ju uslov­no sa­mo su je­dan od vi­do­va ka­ko se i ne­tra­nspa­rent­na po­tro­šnja dr­žav­nog nov­ca mo­že oprav­da­ti bez ika­kve od­go­vor­no­sti – is­ta­kao je Le­kić.
Sa­rad­ni­ca na pro­gra­mi­ma u Cen­tru za gra­đan­sko obra­zo­va­nje Želj­ka Ćet­ko­vić na­vo­di da je Za­kon o bu­dže­tu pri­kaz go­di­šnjeg fi­nan­sij­skog po­slo­va­nja dr­ža­ve, raz­bi­jen na stav­ke ko­je pru­ža­ju bo­lji uvid, a tre­ba­lo bi i da na tran­spa­ren­tan na­čin pri­ka­žu to­ko­ve nov­ca, pri­ho­de i ras­ho­de. Me­đu­tim, ka­ko is­ti­če, tu funk­ci­ju Za­kon o bu­dže­tu ne is­pu­nja­va, jer su stav­ke da­te uglav­nom kraj­nje op­šte ili kroz skra­će­ni­ce, što su­ža­va pro­stor za­in­te­re­so­va­nim gra­đa­ni­ma da sa­zna­ju ka­ko se nji­hov no­vac, kao po­re­skih ob­ve­zni­ka, tro­ši.
– U tom kon­tek­stu, za­bri­nja­va iz­nos utro­šen na ime „osta­lih na­kna­da”, a na­ro­či­to ima­ju­ći u vi­du da ova stav­ka ula­zi u zbir za sva­ku je­di­ni­cu, od­no­sno sva­ku dr­žav­nu in­sti­tu­ci­ju ( Skup­šti­nu, Dr­žav­nu iz­bor­nu ko­mi­si­ju, Sa­vjet za gra­đan­sku kon­tro­lu ra­da po­li­ci­je, itd.) Zna­či, sva­ka in­sti­tu­ci­ja ima te svo­je „osta­le na­kna­de”, ili fi­nan­sij­ske iz­dat­ke ko­ji se re­al­no ne mo­gu oprav­da­ti u okvi­ru iz­da­ta­ka pred­vi­đe­nih ra­dom dr­žav­nih in­sti­tu­ci­ja. To otva­ra pi­ta­nje: što se kri­je iza to­ga? Sva­ka­ko, zna­čaj­no sni­ža­va ni­vo tran­spa­rent­no­sti či­ta­vog bu­dže­ta. Stav­ka „osta­le na­kna­de” je sto­ga, objek­tiv­no po­sma­tra­no, vr­lo po­god­na za raz­li­či­te i po­ten­ci­jal­no ko­rup­tiv­ne po­slo­ve u fi­nan­si­ja­ma dr­ža­ve – is­ti­če Ćet­ko­vić.
Do­da­je da bu­džet mo­ra bi­ti ja­san gra­đa­ni­ma, ra­zu­mljiv i pre­ci­zno iz­ra­đen.
– Mo­ra bi­ti či­tljiv i pre­gle­dan, i na­rav­no, iz­ra­đen u skla­du sa za­ko­nom. Ne smi­je pred­sta­vlja­ti sred­stvo za pri­kri­va­nje po­ten­ci­jal­nih ne­le­gal­nih rad­nji u vi­du zlo­u­po­tre­be dr­žav­nih sred­sta­va u ne­pred­vi­đe­ne svr­he. Ta­ko­đe je za­bri­nja­va­ju­ća i stav­ka „ot­pla­ta oba­ve­za iz pret­hod­nih go­di­na”. Ko­je su to oba­ve­ze ko­je ni­je­su na­mi­re­ne, a tre­ba­le su bi­ti i za­što se na­knad­no na­mi­ru­ju? Ko je od­go­va­rao za ta­kve ne­iz­mi­re­ne oba­ve­ze? La­ko je pa­ra­di­ra­ti stav­ka­ma uop­šte­nog na­zi­va ko­ji ne ot­kri­va istin­ski na­mje­nu nov­ca ko­ji je utro­šen. Za­kon o bu­dže­tu ne smi­je bi­ti pu­ki zbir broj­ki, već mo­ra vjer­no od­ra­ža­va­ti fi­nan­sij­sko po­slo­va­nje dr­ža­ve – po­ru­ču­je Ćet­ko­vić.
M.S.


Fa­li tran­spa­rent­no­sti

Ćet­ko­vi­će­va do­da­je da bi tre­ba­lo da sva­ka stav­ka u bu­dže­tu bu­de tran­spa­rent­ni­ja.
– Ar­gu­ment pro­tiv bi mo­gao bi­ti ne­do­sta­tak pro­sto­ra za ta­ko ne­što, ali u tom slu­ča­ju tran­spa­rent­nost mo­ra bi­ti pri­o­ri­tet, a ne fi­zič­ki iz­gled bu­dže­ta. Dru­ga mo­guć­nost za po­ve­ća­nje tran­spa­rent­no­sti bi bi­la uvo­đe­nje oba­ve­znih jav­nih ras­pra­va za Pred­log za­ko­na o bu­dže­tu kao što po­sto­je za dru­ge za­ko­ne ko­ji se usva­ja­ju. Jav­na ras­pra­va bi omo­gu­ći­la gra­đa­ni­ma i or­ga­ni­za­ci­ja­ma ci­vil­nog dru­štva, kao i dru­gim za­in­te­re­so­va­nim stra­na­ma, di­rek­tan uvid u fi­nan­si­je, kao i mo­guć­nost da uka­žu na ne­do­sled­no­sti i da is­po­lje svo­je ne­do­u­mi­ce pri­je ko­nač­nog usva­ja­nja za­ko­na. To bi ta­ko­đe bio i sig­nal vla­sti­ma da fi­nan­sij­sko po­slo­va­nje ni­je ne­što što mo­gu oprav­da­ti tek ta­ko, ka­kva god pri­ro­da tog po­slo­va­nja bi­la. Na­rav­no, ti­me bi se spri­je­či­le upra­vo zlo­u­po­tre­be kao i ko­rup­tiv­ne rad­nje ko­je ne­iz­bje­žno pra­te to­ko­ve nov­ca – za­klju­ču­je ona.

Komentari

Komentari se objavljuju sa zadrškom.

Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.

Prijavite neprikladan komentar našem MODERATORU.

Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem Ombudsmanu.

Dan - novi portal
Predaja pomena on-line

Najčitanije danas

INFO

Cjenovnik i pravila o medijskom predstavljanju u toku kampanje za izbore za odbornike u SO Herceg Novi koji će biti održani 9. maja 2021.godine.

Pravila lokalni
Jumedia Mont d.o.o.

Cjenovnik - Radio D

Pravila o medijskom predstavljanju

Pravila lokalni
M.D.COMPANY d.o.o.

Cjenovnik - Radio D+

INFO

Zaštitnika prava čitalaca Dan-a

OMBUDSMAN

kontakt:

ombudsman@dan.co.me

fax:

+382 20 481 505

Pogledajte POSLOVNIK

Pratite rad OMBUDSMANA

Pogledajte IZVJEŠTAJE

Karikatura DAN-a
Karikatura
Pogledaj sve karikature >>>

Najčitanije - 7 dana


 

Prognoza dana

 



 

Developed by Beli&Boris - (c) 2005 "Dan"