Državne institucije su prošle godine potrošile 9.402.234 eura, na ime „ostalih nadoknada”, u koje spadaju novčana davanja mimo plate, isplate za rad u komisijama i radnim tijelima, kao i nagrade.
Među institucijama koje su imale najveće izdatke po osnovu ovog vida potrošnje su Ministarstvo odbrane i institucije pod nadležnošću tog resora sa utroškom od preko 1,5 miliona, dok su organizacione jedinice Generalnog sekretarijata Vlade u ove svrhe isplatile oko 1,1 milion.
Ministarstvo finansija i institucije pod njegovom ingerencijom potrošilo je na ime „ostalih nadoknada” oko 800.000 eura, resor unutrašnjih poslova 700.000, a kulture i saobraćaja preko 600.000. Resor vanjskih poslova i evropskih integracija imao je po navedenom osnovu izdatak od oko 200.000, kao i Ministarstvo rada i socijalnog staranja, a prosvjete preko pola miliona.
Na ostale nadoknade, Crnogorska akademija nauka i umjetnosti (CANU) dala je 483.000 eura, Fond za zdravstveno osiguranje 299.000, a Skupština oko 185.000 eura. Institucije sudstva na ime ostalih naknada potrošile su oko 660.000 eura, a tužilaštva oko 250.000.
Ekonomski analitičar Siniša Lekić kaže za „Dan” da su „ostale naknade” samo jedna od stavki u budžetu kojom se mogu pokrivati razne obaveze bez detaljnih obrazloženja. On smatra da pitanja naknada treba definisati uredbama i drugim aktima u kojima je precizno i na transparentan način dat uvid u njihovo trošenje.
– Svaka naknada nije i automatski zloupotreba, ali je potrebno više transparentnosti. Mnoge naknade su dodjeljivane funkcionerima koji na to nijesu imali pravo. Sjetimo se učešća u raznim odborima direktora koji su plaćani putem naknada i često bile sredstvo da se nagrade podobni i poslušni – ocijenio je Lekić.
Ističe da u završnom računu treba da stoje pravi iznosi utrošenog i obrazloženje ko ih je primio i po kom osnovu, jer tu često imamo široko tumačenje pojma naknade.
– Češća i detaljna kontrola, posebno Državne revizorske institucije, neophodna je i njihovi zapisnici bi trebalo da budu imperativni i tako će se suzbiti ova pojava. Opravdanje da imamo malo kontrolora i da se mišljenja DRI daju uslovno samo su jedan od vidova kako se i netransparentna potrošnja državnog novca može opravdati bez ikakve odgovornosti – istakao je Lekić.
Saradnica na programima u Centru za građansko obrazovanje Željka Ćetković navodi da je Zakon o budžetu prikaz godišnjeg finansijskog poslovanja države, razbijen na stavke koje pružaju bolji uvid, a trebalo bi i da na transparentan način prikažu tokove novca, prihode i rashode. Međutim, kako ističe, tu funkciju Zakon o budžetu ne ispunjava, jer su stavke date uglavnom krajnje opšte ili kroz skraćenice, što sužava prostor zainteresovanim građanima da saznaju kako se njihov novac, kao poreskih obveznika, troši.
– U tom kontekstu, zabrinjava iznos utrošen na ime „ostalih naknada”, a naročito imajući u vidu da ova stavka ulazi u zbir za svaku jedinicu, odnosno svaku državnu instituciju ( Skupštinu, Državnu izbornu komisiju, Savjet za građansku kontrolu rada policije, itd.) Znači, svaka institucija ima te svoje „ostale naknade”, ili finansijske izdatke koji se realno ne mogu opravdati u okviru izdataka predviđenih radom državnih institucija. To otvara pitanje: što se krije iza toga? Svakako, značajno snižava nivo transparentnosti čitavog budžeta. Stavka „ostale naknade” je stoga, objektivno posmatrano, vrlo pogodna za različite i potencijalno koruptivne poslove u finansijama države – ističe Ćetković.
Dodaje da budžet mora biti jasan građanima, razumljiv i precizno izrađen.
– Mora biti čitljiv i pregledan, i naravno, izrađen u skladu sa zakonom. Ne smije predstavljati sredstvo za prikrivanje potencijalnih nelegalnih radnji u vidu zloupotrebe državnih sredstava u nepredviđene svrhe. Takođe je zabrinjavajuća i stavka „otplata obaveza iz prethodnih godina”. Koje su to obaveze koje nijesu namirene, a trebale su biti i zašto se naknadno namiruju? Ko je odgovarao za takve neizmirene obaveze? Lako je paradirati stavkama uopštenog naziva koji ne otkriva istinski namjenu novca koji je utrošen. Zakon o budžetu ne smije biti puki zbir brojki, već mora vjerno odražavati finansijsko poslovanje države – poručuje Ćetković.
M.S.
Fali transparentnosti
Ćetkovićeva dodaje da bi trebalo da svaka stavka u budžetu bude transparentnija.
– Argument protiv bi mogao biti nedostatak prostora za tako nešto, ali u tom slučaju transparentnost mora biti prioritet, a ne fizički izgled budžeta. Druga mogućnost za povećanje transparentnosti bi bila uvođenje obaveznih javnih rasprava za Predlog zakona o budžetu kao što postoje za druge zakone koji se usvajaju. Javna rasprava bi omogućila građanima i organizacijama civilnog društva, kao i drugim zainteresovanim stranama, direktan uvid u finansije, kao i mogućnost da ukažu na nedoslednosti i da ispolje svoje nedoumice prije konačnog usvajanja zakona. To bi takođe bio i signal vlastima da finansijsko poslovanje nije nešto što mogu opravdati tek tako, kakva god priroda tog poslovanja bila. Naravno, time bi se spriječile upravo zloupotrebe kao i koruptivne radnje koje neizbježno prate tokove novca – zaključuje ona.